Pembekalan Metode Pengajaran Imla’ Bagi Pengajar Bimbingan Masuk Gontor Yogyakarta

Authors

  • Syaifullahil Maslul UIN Sunan Kalijaga
  • Muhammad Amin Khizbullah UIN Sunan Kalijaga
  • Thonthowi Thonthowi Universitas Ahmad Dahlan
  • Fajar Fithroni Universitas Negeri Yogyakarta
  • Apriani Novitasari Islam Al azhar 31 Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.51805/jpmm.v1i2.26

Keywords:

Bimago, Imla’, and Boarding

Abstract

The Great trust in Pondok Modern Darussalam Gontor was shown by the community by the arrival of thousands of prospective students from all over Indonesia to register and take the selection exam at Pondok Modern Darussalam Gontor. Imla material is one of the materials in the entrance exam of Pondok Modern Darussalam Gontor. Bimago Yogyakarta is an institution that organized preparation courses for prospective students of Pondok Modern Darussalam Gontor. The purpose of this service is to equip teachers to carry out Gontor entrance guidance. Bimago Yogyakarta collaborated with IKPM Yogayakarta held a briefing for teachers on the Imla' Teaching Method . This community service is carried out using a workshop method with three stages, material presentation, teaching practice and evaluation. The results of community service is using two methods of self preparation method and student as observation object in teaching of imla’ material.

References

Amaliyah, D. A. (2019). Pola komunikasi pembimbing dalam penguatan mental anggota bimbingan belajar Simulasi Gontor (Sigor): studi deskriptif pada bimbingan belajar Simulasi Gontor Di Surabaya. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Ashoumi, H., Chotimah, C., Zulfah, M. A., Rahmawati, R., & others. (2020). Pelatihan Metode Pembelajaran Mind Mapping Bagi Guru Mata Pelajaran di MI Darul Ma'arif. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–6.

Haryadi, R. N. (2020). Pengaruh PENGARUH KEBIASAAN MEMBACA TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS SMA Negeri 99 Jakarta. Jurnal Manajemen Bisnis dan Keuangan, 1(2), 14-30.

JAUHARI, H. Q. A. (2015). Pembelajaran Qowaid Al-Imlak Di Jurusan Pendidikan Bahasa Arab (PBA) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1).

Joni, S., & others. (2016). Eksistensi dan Kontribusi Pondok Modern Darussalam Gontor Dalam Pembangunan Sumber Daya Manusia. At-Ta’dib, 11(2), 201–226.

Maslul, S., Thonthowi, T., Fithroni, F., & Sadewa, A. (2020). Pelatihan Baca Al-Qur'an dan Pendampingan Calon Santri Pondok Modern Darussalam Gontor di Masa Covid-19. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 347–354.

Nurhakim, M. (2011). Imam Zarkasyi dan pembaharuan pesantren: Rekonstruksi aspek kurikulum, menejemen dan etika pendidikan. Progresiva, 5(1), 162206.

Rathomi, A. (2019). IMLA' MANZHUR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA SISWA SEKOLAH DASAR. PrimEarly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 2(1).

Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145–164.

Published

2021-11-10

How to Cite

Maslul, S., Khizbullah, M. A., Thonthowi, T., Fithroni, F., & Novitasari, A. (2021). Pembekalan Metode Pengajaran Imla’ Bagi Pengajar Bimbingan Masuk Gontor Yogyakarta. Jurnal Pengabdian Masyarakat Madani (JPMM), 1(2), 180–186. https://doi.org/10.51805/jpmm.v1i2.26